HOME
The Info List - Rudé Právo


--- Advertisement ---



Rudé právo
Rudé právo
(Czech for Red Justice or The Red Truth) was the official newspaper of the Communist Party of Czechoslovakia.[1]

Contents

1 History and profile 2 In popular culture 3 See also 4 References 5 External links

History and profile[edit] Rudé právo
Rudé právo
was founded in 1920 when the party was splitting from the social democrats and their older daily Právo
Právo
lidu (People's Right). During the 1920s and 1930s it was often censored and even temporarily stopped. In autumn 1938 the party was abolished and during the German occupation and World War II
World War II
that came soon afterwards the newspaper became an underground mimeographed pamphlet. After the communist take-over in 1948 it became the leading newspaper in the country, the Czechoslovak equivalent of the Soviet Union's Pravda, highly propagandistic and sometimes obedient to the government. Its Slovak equivalent in Slovakia
Slovakia
was Pravda. Rudé právo
Rudé právo
had a circulation of over one million daily, making it the most widely read newspaper in Czechoslovakia. The communist government promoted its sales, for example, by sometimes forbidding other newspapers to be sold before 10am, or kiosk owners might be paid to not sell other papers at all, or the presses that printed rival newspapers could just be ordered not to print them.[citation needed] Also, the subscription was more or less[weasel words] compulsory in the army, many factories, offices etc.[citation needed] Following the Velvet Revolution, Rudé právo
Rudé právo
was privatised in 1989.[2] In addition, some editors founded a new daily, Právo, unaffiliated with the party but taking advantage of the existing reader base. In popular culture[edit]

In the book Life is Elsewhere by Milan Kundera, Jaromil, the protagonist, makes a reference to reading Rudé právo. In the 2006 movie Bobby, Svetlana Metkina plays a Czechoslovak reporter for Rudé právo
Rudé právo
who is granted an interview with Robert F. Kennedy.

See also[edit]

Eastern Bloc
Eastern Bloc
information dissemination

References[edit]

^ Milan Smid. "Czech Republic" (PDF). Mirovni Institut. Retrieved 18 November 2014.  ^ Daniela Gawrecká (November 2013). "Who Watches the Watchmen?" (Discussion Paper). Prague: Institute of Sociology. Retrieved 17 February 2015. 

External links[edit]

Digital archive

v t e

National media in the former Eastern Bloc

Overview

Eastern Bloc
Eastern Bloc
information dissemination Broadcasting in the Soviet Union Mass media in Communist Czechoslovakia

Newspapers

Central newspapers of the Soviet Union Pravda
Pravda
(Russian SFSR) Zvyazda
Zvyazda
(Belarus) Rabotnichesko Delo (Bulgaria) Rudé právo
Rudé právo
(Czechoslovakia) Pravda
Pravda
(Slovakia) Laiko Vima
Laiko Vima
(Albania) Mladá fronta DNES
Mladá fronta DNES
(Czechoslovakia) Neues Deutschland
Neues Deutschland
(East Germany) Rahva Hääl
Rahva Hääl
(Estonia) Neuvosto-Karjala (Karelia) Sovetskaya Latviya
Sovetskaya Latviya
(Latvia) Czerwony Sztandar (Lithuania) Tiesa (Lithuania) Zëri i Popullit
Zëri i Popullit
(Albania) Népszabadság
Népszabadság
(Hungary) Esti Budapest
Esti Budapest
(Hungary) Trybuna Ludu
Trybuna Ludu
(Poland) Scînteia
Scînteia
(Romania) Komsomolskaya Pravda
Pravda
(Russian SFSR) Pionerskaya Pravda
Pravda
(Russian SFSR) Trud (Russian SFSR) Borba (Yugoslavia)

TV

ČST (Czechoslovakia) DFF (East Germany) DFF2 (East Germany) ETV (Estonian SSR) LTV1 (Latvian SSR) Lietuvos Televizija (Lithuanian SSR) Televizioni Shqiptar (Albania) Bulgarian National Television Efir 2
Efir 2
(Bulgaria) m1 (Hungary) m2 (Hungary) TVP1
TVP1
(Poland) TVP2
TVP2
(Poland) TVR1 (Romania) TVR2 (Romania) AzTV (Azerbaijani SSR) Soviet Central Television
Soviet Central Television
(Russian SFSR) Soviet TV Channel 1 (Russian SFSR) Moscow Channel (Russian SFSR) Leningrad Television (Russian SFSR) Belarus Television (Byelorussian SSR) Canalul 1 (Moldavian SSR) UT1 (Ukrainian SSR) First Channel (Georgian SSR) Armenia 1
Armenia 1
(Armenian SSR)

Radio

Rundfunk der DDR Berliner Rundfunk
Berliner Rundfunk
(East Germany) Deutschlandsender
Deutschlandsender
(East Germany) Radio DDR 1
Radio DDR 1
(East Germany) Radio DDR 2
Radio DDR 2
(East Germany) DT64 (East Germany) Radio Berlin International Eesti Raadio (Estonian SSR) Latvijas Radio
Latvijas Radio
1 (Latvian SSR) Lietuvos radijas (Lithuanian SSR) Radio Tirana (Albania) Radio Bulgaria Horizont (Bulgaria) Magyar Rádió (Hungary) Kossuth Rádió (Hungary) Radio Polonia Program 1 Polskiego Radia (Poland) Radio România Actualităţi (Romania) Radio România Cultural (Romania) Radio3Net (Romania) Radio Moscow
Radio Moscow
(Russian SFSR) Public Radio of the Armenian SSR Radio Belarus (Byelorussian SSR) Radio Georgia (Georgian SSR)

Misc

TASS (Russian SFSR wire service) RIA Novosti
RIA Novosti
(Russian SFSR press agency) Gosteleradio (Russian SFSR TV/Radio) Belarusian Telegraph Agency (Byelorussian SSR wire service) ELTA
ELTA
(Lithuanian SSR wire service) Soviet Information Bureau

Wikimedia Commons has media relate

.