HOME
The Info List - Gazeta Wyborcza


--- Advertisement ---



Gazeta Wyborcza
Gazeta Wyborcza
(Polish pronunciation: [ɡaˈzɛta vɨˈbɔrtʂa]; meaning Electoral Newspaper in English) is a newspaper published in Warsaw, Poland. It covers the gamut of political, international and general news from a liberal perspective.

Contents

1 History and profile 2 Circulation

2.1 Rywin affair

3 Criticism 4 Contributing journalists 5 Sections 6 Web presence 7 See also 8 References 9 External links

History and profile[edit] Gazeta Wyborcza
Gazeta Wyborcza
was first published on 8 May 1989,[1] under the rhyming masthead motto, "Nie ma wolności bez Solidarności" ("There's no freedom without Solidarity"). The founders were Andrzej Wajda, Aleksander Paszyński and Zbigniew Bujak.[2] Its founding was an outcome of the Polish Round Table Agreement
Polish Round Table Agreement
between the communist government of the People's Republic of Poland
Poland
and political opponents centered on the Solidarity movement. It was initially owned by Agora SA.[3] Later Cox Communications
Cox Communications
partially bought the daily.[3] The company became American Company "Cox Enterprises" in 1993.[2] The paper was to serve as the voice of Solidarity during the run-up to semi-free elections held on 4 June 1989 (hence its title). As such, it was the first legal newspaper published outside the communist government's control since its founding in the late 1940s. The paper's editor-in-chief, since its founding, has been Adam Michnik.[4][5] He was appointed to the post by Lech Wałęsa.[6] The paper is published in compact format.[7][8] According to the editors, the first edition was small (150,000 copies) and relatively expensive due to the limited supplies of paper available from the state. A year and a half later, the daily run had reached 500,000 copies. In September 1990, during the acrimonious breakup of the Solidarity camp following the collapse of the communist government, Wałęsa revoked the paper's right to use the Solidarity logo on its masthead. Since then, Gazeta Wyborcza
Gazeta Wyborcza
has been a fully independent newspaper which generally supports liberal values. The paper is a multi-section daily newspaper, and it publishes daily local editions for the following cities: Warsaw, Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kraków, Kielce, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Płock, Poznań, Radom, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Wrocław, and Zielona Góra. Circulation[edit] Gazeta Wyborcza
Gazeta Wyborcza
had a circulation of 432,000 copies during the first three quarters of 1998.[8] The circulation of the paper was 459,473 copies between January and February 2001.[9] Its circulation was 542,000 copies in 2003, making it the second best selling newspaper in the country.[7] The 2004 circulation of the paper was 516,000 copies on weekdays and 686,000 copies on weekends.[1] The average circulation of the newspaper was peaked at 672,000 and it was the largest-selling newspaper in Poland, but by 2010, the circulation had declined by more than half, to 319,000, and Fakt overtook Gazeta Wyborcza
Gazeta Wyborcza
as Poland's leading newspaper. The decline continued in 2013 when circulation was down to 190,000 with a commensurate decrease in advertising revenue.[10]

Gazeta Wyborcza
Gazeta Wyborcza
head office in Warsaw, Czerska Street

Rywin affair[edit] Main article: Rywin affair In 2003, Lew Rywin, a prominent Polish film producer, was accused by Gazeta Wyborcza
Gazeta Wyborcza
of attempted bribery when he allegedly solicited a bribe of $17.5 million from editor Adam Michnik
Adam Michnik
in exchange for amendments to a media bill. The adoption of the bill in its original form proposed by the government would have prevented Agora S.A. from buying Polsat, one of Polish private TV stations. This case, called the Rywin affair, led to the establishment of an investigation commission by the Polish Parliament. Consequently, Lew Rywin was sentenced for attempting to influence the parliamentary legislative process in a way that would enable a Polish media company to buy a television station. Furthermore, the controversial draft act was rejected by the Polish Parliament. Criticism[edit]

The examples and perspective in this article may not include all significant viewpoints. Please improve the article or discuss the issue. (January 2010) (Learn how and when to remove this template message)

Gazeta Wyborcza
Gazeta Wyborcza
has been criticized for distorted coverage of controversial issues such as post-communist vetting, Polish-Jewish relations and the Polish minority in Lithuania.[1] It has also received criticism for using its influence to whitewash former communists, particularly General Jaruzelski.[11] After the fall of communism, the paper was criticized for taking part in an "intensive propaganda campaign" and particularly for rigorously trying to revamp Jaruzelski's image.[12] Contributing journalists[edit]

Tomasz Bielecki (Brussels) Anna Bikont Seweryn Blumsztajn Artur Domosławski Witold Gadomski Wojciech Jagielski Andrzej Jagodziński Włodzimierz Kalicki Agnieszka Kublik Jarosław Kurski Adam Leszczyński Mikołaj Lizut Helena Łuczywo Ewa Milewicz Paweł Mossakowski Martin Mycielski (Brussels) Agata Nowakowska

Wojciech Orliński Lidia Ostałowska Piotr Pacewicz Roman Pawłowski Wacław Radziwinowicz Paweł Smoleński Tadeusz Sobolewski Piotr Stasiński Katarzyna Surmiak-Domańska Jacek Szczerba Joanna Szczęsna Mariusz Szczygieł Witold Szabłowski Wojciech Tochman Jan Turnau Adam Wajrak Bartosz Węglarczyk

Bartosz T. Wieliński Dominika Wielowieyska Artur Włodarski Paweł Wroński Sławomir Zagórski

Columnists

Andrzej Chłopecki Kinga Dunin Konstanty Gebert Aleksander Hall Michał Ogórek Joanna Szczepkowska Magdalena Środa Leopold Unger Piotr Wierzbicki

Sections[edit] Gazeta Praca (classified job advertisements, salary lists, Mondays), Gazeta Sport (Mondays), Komunikaty (properties classifieds, Tuesdays), Gazeta Dom (building and furnishing, Wednesdays), Duży Format (reportages, Thursdays), Gazeta Telewizyjna (TV programmes, Fridays), Gazeta Co Jest Grane (cinema and theatre repertoires, film and book reviews, music events, Fridays), Gazeta Turystyka (travelling extra, Saturdays) and Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Extra[13] (women's extra, Saturdays, since April 1999). Web presence[edit] The online edition of Gazeta Wyborcza
Gazeta Wyborcza
is one of the sections of the portal Gazeta.pl. The paid electronic version of the newspaper is an option. The website wyborcza.pl has been expanded through rankings of articles which are most frequently read and commented on. It presents Polish and global history on most notable covers of Gazeta Wyborcza. Beside analogue sections from the paper edition, the website also provides a feedback section which allows the readers to contact the editorial staff and express opinions). The paper's website links to Gazeta's journalists' blogs, including the ones by: Ewa Milewicz, Dominika Wielowieyska, Jan Turnau, Bartosz Węglarczyk and Wojciech Orliński. The number of journalists who write blogs is constantly increasing. See also[edit]

Michnikowszczyzna. Zapis choroby List of newspapers in Poland

References[edit]

^ a b c "The press in Poland". BBC. 29 April 2004. Retrieved 10 November 2014.  ^ a b Andrzej Adamski. "Press market in Poland
Poland
A.D. 2010" (PDF). CeON Repository. Retrieved 10 December 2013.  ^ a b "Poland". Press Reference. Retrieved 6 October 2013.  ^ "Polish Dissident Adam Michnik: 'We Are Bastards of Communism'". Der Spiegel (31). 29 July 2013. Retrieved 10 November 2014.  ^ Ryszard Filas; Pawe Paneta (2009). "Media in Poland
Poland
and Public Discourse". In Andrea Czepek et. al. Press Freedom and Pluralism in Europe. Bristol: Intellect. Retrieved 12 December 2014.  ^ Everete E. Dennis; Jon Vanden Heuvel (October 1990). "Emerging Voices: East European Media in Transition. A Gannett Foundation Report" (Report). Ganet Foundation. Retrieved 28 November 2014.  ^ a b "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 15 February 2015.  ^ a b "Selected Financial Data" (PDF). Agora Holding. Retrieved 7 April 2015.  ^ "Polish national dailies - circulation and sales". OBP. Archived from the original on 4 March 2007. Retrieved 2 December 2014.  ^ Wirtualne Media ^ Radek Sikorski. Lack of solidarity - Poland's political problems. National Review, 18 October 1993. ^ Voytek Zubek. (1994). The Reassertion of the Left in Post-Communist Poland. Europe-Asia Studies, 46 (5), p. 818. ^ Jan Puhl (18 February 2010). "'Turbo-Emancipation': Polish Women Enjoy Post-Communist Success". Der Spiegel. Retrieved 10 November 2014. 

External links[edit]

Official website

v t e

Panama Papers

Main topics

People Reactions Whistleblower United States as a tax haven Panama as a tax haven

Organizations under investigation

Mossack Fonseca

Jürgen Mossack Ramón Fonseca Mora

Heads of state or government mentioned

Malcolm Turnbull Mauricio Macri Rafael Correa Salman of Saudi Arabia Khalifa bin Zayed Al Nahyan Petro Poroshenko Sigmundur Davíð Gunnlaugsson

Former heads of state or government mentioned

Bidzina Ivanishvili Ayad Allawi Silvio Berlusconi Ali Abu al-Ragheb Benazir Bhutto Hamad bin Khalifa Al Thani Ion Sturza Ahmed al-Mirghani Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani Pavlo Lazarenko Ronald Reagan

Media

Süddeutsche Zeitung International Consortium of Investigative Journalists Paradise Papers

Category Multimedia Quotes

Economics portal Journalism portal Panama portal Politics portal

Authority control

SUDOC: 031283365 BNF:

.

Time at 25409231.666667, Busy percent: 30
***************** NOT Too Busy at 25409231.666667 3../logs/periodic-service_log.txt
1440 = task['interval'];
25409906.466667 = task['next-exec'];
25408466.466667 = task['last-exec'];
daily-work.php = task['exec'];
25409231.666667 Time.

10080 = task['interval'];
25418546.516667 = task['next-exec'];
25408466.516667 = task['last-exec'];
weekly-work.php = task['exec'];
25409231.666667 Time.

1440 = task['interval'];
25409906.55 = task['next-exec'];
25408466.55 = task['last-exec'];
PeriodicStats.php = task['exec'];
25409231.666667 Time.

1440 = task['interval'];
25409906.566667 = task['next-exec'];
25408466.566667 = task['last-exec'];
PeriodicBuild.php = task['exec'];
25409231.666667 Time.

1440 = task['interval'];
25409906.566667 = task['next-exec'];
25408466.566667 = task['last-exec'];
cleanup.php = task['exec'];
25409231.666667 Time.

1440 = task['interval'];
25409906.75 = task['next-exec'];
25408466.75 = task['last-exec'];
build-sitemap-xml.php = task['exec'];
25409231.666667 Time.