HOME
The Info List - BelTA


--- Advertisement ---



The Belarusian Telegraph Agency or BelTA (Belarusian: Беларускае Тэлеграфнае Агенцтва, Russian: Белорусское Телеграфное Агентство, БелТА) is the state-owned national news agency of the Republic of Belarus. It operates in Russian, Belarusian, English, German and Spanish languages.[1]

Contents

1 History 2 Criticism, EU sanctions 3 See also 4 References 5 External links

History[edit] The agency was founded on December 23, 1918. During the Soviet occupation of Belarus
Belarus
BelTA cooperated with the Telegraph Agency of the Soviet Union (TASS), although it was legally independent of it. Since the restoration of Belarusian independence in 1991, BelTA has been the national news agency of Belarus. It transmits over a hundred daily reports, and provides information to other news agencies of Commonwealth of Independent States
Commonwealth of Independent States
members about the activities of Belarusian officials and organizations in and out of the country. BelTA has offices in all regions of Belarus, as well as abroad. The main office is in Minsk. Criticism, EU sanctions[edit] Belarus
Belarus
is ranked as unfree by most international human rights organization such as Freedom House, Index on Censorship, Reporters Without Borders and others. Since the late 1990s, BelTA has been described as one of the central propaganda outlets of the authoritarian regime of president Alexander Lukashenko. Its General Director Dzmitry Zhuk has been banned from Entering the European Union
European Union
between 2011 and 2016 as part of the EU's sanctions against Belarus
Belarus
following the brutal crackdown of opposition protests after the 2010 presidential election.[2] According to the EU Council's decision concerning restrictive measures against Belarus
Belarus
following the 2010 election, Dzmitry Zhuk is responsible for "relaying state propaganda in the media, which has supported and justified the repression of the democratic opposition and of civil society on 19 December 2010 using falsified information." [3] See also[edit]

Eastern Bloc
Eastern Bloc
information dissemination Media of Belarus Press Freedom Index Freedom of the Press (report)

References[edit]

^ B ELTA
ELTA
website (English language version) ^ Поўны спіс 208 беларускіх чыноўнікаў, якім забаронены ўезд у ЕС - [Full list of 208 Belarusian officials banned from entering the EU], Nasha Niva, 11.10.2011 ^ .Council Decision 2012/642/CFSP of 15 October 2012 concerning restrictive measures against Belarus, EUR-Lex, 2012

External links[edit]

BelTA: About Our Company

v t e

National media in the former Eastern Bloc

Overview

Eastern Bloc
Eastern Bloc
information dissemination Broadcasting in the Soviet Union Mass media in Communist Czechoslovakia

Newspapers

Central newspapers of the Soviet Union Pravda
Pravda
(Russian SFSR) Zvyazda
Zvyazda
(Belarus) Rabotnichesko Delo (Bulgaria) Rudé právo
Rudé právo
(Czechoslovakia) Pravda
Pravda
(Slovakia) Laiko Vima
Laiko Vima
(Albania) Mladá fronta DNES
Mladá fronta DNES
(Czechoslovakia) Neues Deutschland
Neues Deutschland
(East Germany) Rahva Hääl
Rahva Hääl
(Estonia) Neuvosto-Karjala (Karelia) Sovetskaya Latviya
Sovetskaya Latviya
(Latvia) Czerwony Sztandar (Lithuania) Tiesa (Lithuania) Zëri i Popullit
Zëri i Popullit
(Albania) Népszabadság
Népszabadság
(Hungary) Esti Budapest
Esti Budapest
(Hungary) Trybuna Ludu
Trybuna Ludu
(Poland) Scînteia
Scînteia
(Romania) Komsomolskaya Pravda
Pravda
(Russian SFSR) Pionerskaya Pravda
Pravda
(Russian SFSR) Trud (Russian SFSR) Borba (Yugoslavia)

TV

ČST (Czechoslovakia) DFF (East Germany) DFF2 (East Germany) ETV (Estonian SSR) LTV1 (Latvian SSR) Lietuvos Televizija (Lithuanian SSR) Televizioni Shqiptar (Albania) Bulgarian National Television Efir 2
Efir 2
(Bulgaria) m1 (Hungary) m2 (Hungary) TVP1
TVP1
(Poland) TVP2
TVP2
(Poland) TVR1 (Romania) TVR2 (Romania) AzTV (Azerbaijani SSR) Soviet Central Television
Soviet Central Television
(Russian SFSR) Soviet TV Channel 1 (Russian SFSR) Moscow Channel (Russian SFSR) Leningrad Television (Russian SFSR) Belarus
Belarus
Television (Byelorussian SSR) Canalul 1 (Moldavian SSR) UT1 (Ukrainian SSR) First Channel (Georgian SSR) Armenia 1
Armenia 1
(Armenian SSR)

Radio

Rundfunk der DDR Berliner Rundfunk
Berliner Rundfunk
(East Germany) Deutschlandsender
Deutschlandsender
(East Germany) Radio DDR 1
Radio DDR 1
(East Germany) Radio DDR 2
Radio DDR 2
(East Germany) DT64 (East Germany) Radio Berlin International Eesti Raadio (Estonian SSR) Latvijas Radio
Latvijas Radio
1 (Latvian SSR) Lietuvos radijas (Lithuanian SSR) Radio Tirana (Albania) Radio Bulgaria Horizont (Bulgaria) Magyar Rádió (Hungary) Kossuth Rádió (Hungary) Radio Polonia Program 1 Polskiego Radia (Poland) Radio România Actualităţi (Romania) Radio România Cultural (Romania) Radio3Net (Romania) Radio Moscow
Radio Moscow
(Russian SFSR) Public Radio of the Armenian SSR Radio Belarus
Belarus
(Byelorussian SSR) Radio Georgia (Georgian SSR)

Misc

TASS (Russian SFSR wire service) RIA Novosti
RIA Novosti
(Russian SFSR press agency) Gosteleradio (Russian SFSR TV/Radio) Belarusian Telegraph Agency (Byelorussian SSR wire service) ELTA
ELTA
(Lithuanian SSR wire service) Soviet Information Bureau

This article about media in Belarus
Belarus
is a stub. You can help by expandi

.