HOME
The Info List - Armenia 1





Public Television
Television
of Armenia
Armenia
(Armenian: Հայաստանի հանրային հեռուստաընկերություն, 1TV), Hayastani Hanrayin herrustaynkerut’yun; ARMTV or APMTV, is Armenia's public television station that began transmissions in 1956.

Contents

1 History

1.1 Early years 1.2 1990 to today

2 See also 3 References 4 External links

History[edit] Early years[edit] Armenia
Armenia
Public Television
Television
dates back to September 5, 1955 when the USSR Council of Ministers made the decision to construct 27 programme centres and five transmission stations in the Union Republics. On 29 November 1956, the date of Sovietization of Armenia, the first programme of Armenian television was transmitted. The official opening of the Armenian television took place on February 9, 1957 as regular programmes began to air. Later that year on August 6, 1957 the first news programme was transmitted, titled the News of the Week. At first the news programme was not periodical, but by February, 1958 the news programme became periodical, which resulted in the creation of the news editorial office. On October 13, 1957 the State Committee on Radio
Radio
and Television Programmes of the Council of Ministers of the Armenian Soviet Socialist Republic was formed. According to the decree of the USSR Supreme Soviet issued in December, 1970, The State Committee on Radio transmission and Television
Television
was renamed to the All-Union Republican State Committee on Television
Television
and Radio
Radio
Transmission. In March 1973 the television station began its preparations for the changeover to transmissions in colour. Engineers for a colour mobile station, TV production laboratory, video recording units were obtained to begin this process. On May 1, 1973 the station made its first colour transmission from Lenin Square for the May Day
May Day
Parade. Initially, the colour programmes were transmitted only from the mobile station, from the large celebrations, concerts, sport events of the country. Starting from 1978 about 50 percent of the programmes of the first and the second Armenian channels were in colour. Starting in August, 1973, the first video recordings were broadcast, which made 70 percent of the programmes in 1978. In November 1977 a new 311.7 metres (1,023 feet) high television tower was erected, as well as "Orbita-2" - a space communication station, which transferred the second programme of the Central Television
Television
from Moscow. In 1978 it became possible to see also the fourth channel of the Central Television
Television
in Armenia. 1990 to today[edit] As political powers began changing in 1990, the then prime minister, Vazgen Manukyan, appointed Henrik Hovhannisyan, a non-communist, to be the head of the State Department of Television
Television
and Radio
Radio
programmes. He started the reformation of the Armenian television, both in terms of content and structure. Those changes were called to comply with the situation of the Kharabagh Freedom movement, and the breakdown of USSR. Armenia
Armenia
declared its independence on September 21, 1991. A month later, the president of the country signed the RA Law "On Mass Media". For the first time in Armenia
Armenia
the information system had an opportunity to develop in a free and favourable environment. The freedom of speech and purely national propaganda were predominant for the Armenian television. The economic crisis of the country seriously influenced the functioning of the National television. Capacity were significantly cut and the quantity of viewers decreased. According to the data of November–December 1993, the statistical TV audience was 27.4%. In November 1996 the 40th anniversary of the Armenian television was celebrated with festivities. The national television continued to preserve with great difficulty what has been created during the former years. The bulk of the programs were entertainment and comedy programs. In 1996 the second channel of the Armenian television separated and became a separate program. Robert Mavisakalyan was appointed director of Nork television. Within a short period of time "Nork" was able to attract the attention of the bulk of the audience. According to the Law of the Republic of Armenia
Armenia
"On Television
Television
and Radio" in force from 2000, the Public television shall start broadcasting all of its programs, films in Armenian starting from January 1, 2005. The public television started working on the process of translating programmes into Armenian even before the law was adopted. A translation studio equipped with special acoustic and film cutting equipment was created. New roads and prospects opened for the Armenian Public Television
Television
in 2005. The Armenian Public Television
Television
and Radio
Radio
were recognized full and equal members of the European Broadcasting
Broadcasting
Union at the 56th General Assembly of the European Broadcasting
Broadcasting
Union held in Dubrovnik on July 7 and July 8. Becoming an Active Member of the European Broadcasting
Broadcasting
Union, Armenia
Armenia
gained the right to take part in the Eurovision Song Contest, which during the 50 years had already become a favorite event for the Europeans.[1] See also[edit]

Public Radio
Radio
of Armenia Media of Armenia

References[edit]

^ "Encyclopedia of the First". 2007-05-04. Archived from the original on 2007-04-05. 

External links[edit]

Armenian Public Television
Television
Website Armenian Public TV Live Stream

v t e

Members of the European Broadcasting
Broadcasting
Union

Active members

Current

ARD ARMR ARMTV BBC BHRT BNR BNT BTRC C1R Canal+ CLT/RTL COPE ČRo ČT CyBC DR E1 ENRS ENTV ERR ERSL ERT ERTT ERTU France 24 FTV GPB HRT İTV JRTV LNC LR LRT LTV M6 MCD MRT FI/MTV MTVA NPO NRK NTU ORF PBS PR Radio
Radio
France RAI RDO RFI RMC ROR RTBF RTCG RTÉ RTP RTS RTSH RTVA RTVE RTVS RTVSLO RÚV SER SMTV SNRT SR SRG SSR SVT TDA TF1 TG4 TL TMC (French) TRM TV2 (DK) TV2 (NO) TV4 TVP TVR TRT UA:PBC UKIB UR VGTRK VR VRT Yle ZDF

Applicants

1FLTV 2M TV IPBC KRTC QR RTK

Former

IBA JRT LJBC MR MTV NERIT SRo STV TMC (Italian) UJRT

Associate members and approved participants

Associate

ABC (Australia) ABC (United States) All India Radio APM Bayrak Canal 13 (Chile) CBC/SRC CBS CCTV Fuji TV/JOCX-DTV ICRT IRIB JBA KA KBS La7 MBC Mediaset NBAB NBC NHK NPR ORTAS PARTSO RB RNZ RTHK RTM SABC SBS TBS/JORX-DTV TEME TFM/JOAU-FM TVC/FPA TVM (Mauritania) TVNZ WFMT WGBH WNYC-FM/NYPR

Approved

3sat Arte Abertis
Abertis
Telecom CAT Euronews JPMRD R

.