''Time'' is an American news magazine and news website published and based in New York City. For many years, it was published weekly, but by 2021 it switched to bi-weekly. It was first published in New York City on March 3, 1923, and for many years it was run by its influential co-founder Henry Luce. A European edition (''Time Europe'', formerly known as ''Time Atlantic'') is published in London and also covers the Middle East, Africa, and, since 2003, Latin America. An Asian edition (''Time Asia'') is based in Hong Kong. The South Pacific edition, which covers Australia, New Zealand, and the Pacific Islands, is based in Sydney. In December 2008, ''Time'' discontinued publishing a Canadian advertiser edition. As of 2012, ''Time'' had a circulation of 3.3 million, making it the 11th-most circulated magazine in the United States, and the second-most circulated weekly behind ''People.'' In July 2017, its circulation was 3,028,013; this was cut down to 2 million by late 2017. The print edition has a readership of 1.6 million, 1 million of whom are based in the United States. Formerly published by New York City-based Time Inc., since November 2018 ''Time'' has been published by TIME USA, LLC, owned by Marc Benioff, who acquired it from Meredith Corporation.


Since its debut in New York City on March 3, 1923, ''Time'' magazine was first published based in New York City by Briton Hadden and Henry Luce, making it the first weekly news magazine in the United States. The two had previously worked together as chairman and managing editor, respectively, of the ''Yale Daily News.'' They first called the proposed magazine ''Facts''. They wanted to emphasize brevity, so that a busy man could read it in an hour. They changed the name to ''Time'' and used the slogan "Take Time – It's Brief". Hadden was considered carefree and liked to tease Luce. He saw ''Time'' as important, but also fun, which accounted for its heavy coverage of celebrities and politicians, the entertainment industry and pop culture, criticizing it as too light for serious news. It set out to tell the news through people, and for many decades through the late 1960s, the magazine's cover depicted a single person. More recently, ''Time'' has incorporated "People of the Year" issues which grew in popularity over the years. Notable mentions of them were Barack Obama, Steve Jobs, etc. The first issue of ''Time'' was published on March 3, 1923, featuring Joseph G. Cannon, the retired Speaker of the House of Representatives, on its cover; a facsimile reprint of Issue No. 1, including all of the articles and advertisements contained in the original, was included with copies of the February 28, 1938 issue as a commemoration of the magazine's 15th anniversary. The cover price was 15¢ (equivalent to $ in ). On Hadden's death in 1929, Luce became the dominant man at ''Time'' and a major figure in the history of 20th-century media. According to ''Time Inc.: The Intimate History of a Publishing Enterprise 1972–2004'' by Robert Elson, "Roy Edward Larsen ..was to play a role second only to Luce's in the development of Time Inc". In his book, ''The March of Time, 1935–1951'', Raymond Fielding also noted that Larsen was "originally circulation manager and then general manager of ''Time'', later publisher of ''Life'', for many years president of Time Inc., and in the long history of the corporation the most influential and important figure after Luce". Around the time they were raising $100,000 from wealthy Yale alumni such as Henry P. Davison, partner of J.P. Morgan & Co., publicity man Martin Egan and J.P. Morgan & Co. banker Dwight Morrow, Henry Luce, and Briton Hadden hired Larsen in 1922 – although Larsen was a Harvard graduate and Luce and Hadden were Yale graduates. After Hadden died in 1929, Larsen purchased 550 shares of Time Inc., using money he obtained from selling RKO stock which he had inherited from his father, who was the head of the Benjamin Franklin Keith theatre chain in New England. However, after Briton Hadden's death, the largest Time, Inc. stockholder was Henry Luce, who ruled the media conglomerate in an autocratic fashion, "at his right hand was Larsen", Time's second-largest stockholder, according to ''Time Inc.: The Intimate History of a Publishing Enterprise 1923–1941''. In 1929, Roy Larsen was also named a Time Inc. director and vice president. J. P. Morgan retained a certain control through two directorates and a share of stocks, both over ''Time'' and ''Fortune''. Other shareholders were Brown Brothers W. A. Harriman & Co., and the New York Trust Company (Standard Oil). The Time Inc. stock owned by Luce at the time of his death was worth about $109 million, and it had been yielding him a yearly dividend of more than $2.4 million, according to Curtis Prendergast's ''The World of Time Inc.: The Intimate History of a Changing Enterprise 1957–1983''. The Larsen family's Time stock was worth around $80 million during the 1960s, and Roy Larsen was both a Time Inc. director and the chairman of its executive committee, later serving as Time's vice chairman of the board until the middle of 1979. According to the September 10, 1979, issue of ''The New York Times'', "Mr. Larsen was the only employee in the company's history given an exemption from its policy of mandatory retirement at age 65." After ''Time'' magazine began publishing its weekly issues in March 1923, Roy Larsen was able to increase its circulation by using U.S. radio and movie theaters around the world. It often promoted both ''Time'' magazine and U.S. political and corporate interests. According to ''The March of Time'', as early as 1924, Larsen had brought ''Time'' into the infant radio business with the broadcast of a 15-minute sustaining quiz show entitled ''Pop Question'' which survived until 1925". Then, in 1928, Larsen "undertook the weekly broadcast of a 10-minute programme series of brief news summaries, drawn from current issues of ''Time'' magazine ..which was originally broadcast over 33 stations throughout the United States". Larsen next arranged for a 30-minute radio program, ''The March of Time'', to be broadcast over CBS, beginning on March 6, 1931. Each week, the program presented a dramatisation of the week's news for its listeners, thus ''Time'' magazine itself was brought "to the attention of millions previously unaware of its existence", according to ''Time Inc.: The Intimate History of a Publishing Enterprise 1923–1941'', leading to an increased circulation of the magazine during the 1930s. Between 1931 and 1937, Larsen's ''The March of Time'' radio program was broadcast over CBS radio and between 1937 and 1945 it was broadcast over NBC radio – except for the 1939 to 1941 period when it was not aired. ''People Magazine'' was based on ''Time'''s People page. In 1987, Jason McManus succeeded Henry Grunwald as editor-in-chief and oversaw the transition before Norman Pearlstine succeeded him in 1995. In 1989, when Time, Inc. and Warner Communications merged, ''Time'' became part of Time Warner, along with Warner Bros. In 2000,'' Time'' became part of AOL Time Warner, which reverted to the name Time Warner in 2003. In 2007, ''Time'' moved from a Monday subscription/newsstand delivery to a schedule where the magazine goes on sale Fridays, and is delivered to subscribers on Saturday. The magazine actually began in 1923 with Friday publication. During early 2007, the year's first issue was delayed for roughly a week due to "editorial changes", including the layoff of 49 employees. In 2009, ''Time'' announced that they were introducing a personalized print magazine, ''Mine'', mixing content from a range of Time Warner publications based on the reader's preferences. The new magazine met with a poor reception, with criticism that its focus was too broad to be truly personal. The magazine has an online archive with the unformatted text for every article published. The articles are indexed and were converted from scanned images using optical character recognition technology. The minor errors in the text are remnants of the conversion into digital format. Time Inc. and Apple have come to an agreement wherein U.S. subscribers to ''Time'' will be able to read the iPad versions for free, at least until the two companies sort out a viable digital subscription model. In January 2013, Time Inc. announced that it would cut nearly 500 jobs – roughly 6% of its 8,000 staff worldwide. Although ''Time'' magazine has maintained high sales, its ad pages have declined significantly over time. Also in January 2013, Time Inc. named Martha Nelson as the first female editor-in-chief of its magazine division. In September 2013, Nancy Gibbs was named as the first female managing editor of ''Time'' magazine. In November 2017, Meredith Corporation announced its acquisition of Time, Inc., backed by Koch Equity Development. In March 2018, only six weeks after the closure of the sale, Meredith announced that it would explore the sale of ''Time'' and sister magazines ''Fortune'', ''Money'', ''Sports Illustrated'', since they did not align with the company's lifestyle brands. In 2017, editor and journalist Catherine Mayer, who also founded the Women's Equality Party in the UK, sued ''Time'' through attorney Ann Olivarius for sex and age discrimination. The suit was resolved in 2018. In September 2018, Meredith Corporation announced that it would re-sell ''Time'' to Marc Benioff and his wife Lynne for $190 million, which was completed on October 31, 2018. Although Benioff is the chairman and co-CEO of Salesforce.com, ''Time'' will remain separate from the company, and Benioff will not be involved in its daily operations. The sale was completed on October 31, 2018. Time USA, LLC the parent company of the magazine is owned by Marc Benioff.


During the second half of 2009, the magazine had a 34.9% decline in newsstand sales. During the first half of 2010, another decline of at least one-third in ''Time'' magazine sales occurred. In the second half of 2010, ''Time'' magazine newsstand sales declined by about 12% to just over 79,000 copies per week. As of 2012, it had a circulation of 3.3 million, making it the 11th-most circulated magazine in the United States, and the second-most circulated weekly behind ''People''. As of July 2017, its circulation was 3,028,013. In October 2017, Time cut its circulation to two million. The print edition has a readership of 1.6 million, 1 million of whom are based in the United States.


''Time'' initially possessed a distinctive writing style, making regular use of inverted sentences. This was parodied in 1936 by Wolcott Gibbs in ''The New Yorker'': "Backward ran sentences until reeled the mind ..Where it all will end, knows God!" Until the mid-1970s, ''Time'' had a weekly section called "Listings", which contained capsule summaries and/or reviews of then-current significant films, plays, musicals, television programs, and literary bestsellers similar to ''The New Yorker'''s "Current Events" section. ''Time'' is also known for its signature red border, first introduced in 1927. The border has only been changed six times since 1927: *The issue released shortly after the September 11 attacks on the United States featured a black border to symbolize mourning. However, this was a special "extra" edition published quickly for the breaking news of the event; the next regularly scheduled issue contained the red border. *The April 28, 2008, Earth Day issue, dedicated to environmental issues, contained a green border. *The September 19, 2011, issue, commemorating the 10th anniversary of September 11 attacks, had a metallic silver border. *Another silver border was used in the December 31, 2012, issue, noting Barack Obama's selection as Person of the Year. *The November 28/December 5, 2016, issue, also featuring a silver border covering the Most Influential Photos of All Time. *The June 15, 2020, issue of the protests surrounding the death of George Floyd is the first time the red border of TIME includes the names of people. The cover, by artist Titus Kaphar, depicts an African-American mother holding her child. *The September 21 & 28, 2020, issue on the American response to the coronavirus pandemic featured a black border. Former president Richard Nixon has been among the most frequently-featured on the front page of Time, having appeared 55 times from the August 25, 1952 issue to the May 2, 1994 issue. In 2007, ''Time'' engineered a style overhaul of the magazine. Among other changes, the magazine reduced the red cover border to promote featured stories, enlarged column titles, reduced the number of featured stories, increased white space around articles, and accompanied opinion pieces with photographs of the writers. The changes were met with both criticism and praise. In October 2020, for the first time in its 97-year history, the magazine changed its cover logo, replacing the traditional ''TIME'' logo with the logo "VOTE". "Few events will shape the world to come more than the result of the upcoming US presidential election" Edward Felsenthal, Time's editor-in-chief and chief executive wrote.

Special editions

Person of the Year

''Time''s most famous feature throughout its history has been the annual "Person of the Year" (formerly "Man of the Year") cover story, in which ''Time'' recognizes the individual or group of individuals who have had the biggest impact on news headlines over the past 12 months. The distinction is supposed to go to the person who, "for good or ill", has most affected the course of the year; it is, therefore, not necessarily an honor or a reward. In the past, such figures as Adolf Hitler and Joseph Stalin have been Man of the Year. In 2006, Person of the Year was designated as "You", a move that was met with split reviews. Some thought the concept was creative; others wanted an actual person of the year. Editors Pepper and Timmer reflected that, if it had been a mistake, "we're only going to make it once". In 2017, ''Time'' named The Silence Breakers, people who came forward with personal stories of sexual harassment, as Person of the Year.

''Time'' 100

In recent years, ''Time'' has assembled an annual list of the 100 most influential people of the year. Originally, they had made a list of the 100 most influential people of the 20th century. These issues usually have the front cover filled with pictures of people from the list and devote a substantial amount of space within the magazine to the 100 articles about each person on the list. In some cases, over 100 people have been included, as when two people have made the list together, sharing one spot. The magazine also compiled "All-''TIME'' 100 best novels" and "All-''TIME'' 100 best movies" lists in 2005, "The 100 Best TV Shows of All-''TIME''" in 2007, and "All-''TIME'' 100 Fashion Icons" in 2012. In February 2016, ''Time'' mistakenly included the male author Evelyn Waugh on its "100 Most Read Female Writers in College Classes" list (he was 97th on the list). The error created much media attention and concerns about the level of basic education among the magazine's staff. ''Time'' later issued a retraction. In a BBC interview with Justin Webb, Professor Valentine Cunningham of Corpus Christi College, Oxford, described the mistake as "a piece of profound ignorance on the part of ''Time'' magazine".

Red X covers

During its history, on five nonconsecutive occasions, ''Time'' has released a special issue with a cover showing an X scrawled over the face of a man or a national symbol. The first ''Time'' magazine with a red X cover was released on May 7, 1945, showing a red X over Adolf Hitler's face. The second X cover was released more than three months later on August 20, 1945, with a black X (to date, the magazine's only such use of a black X) covering the flag of Japan, representing the recent surrender of Japan and which signaled the end of World War II. Fifty-eight years later, on April 21, 2003, ''Time'' released another issue with a red X over Saddam Hussein's face, two weeks after the start of the Invasion of Iraq. On June 13, 2006, ''Time'' magazine printed a red X cover issue following the death of Abu Musab al-Zarqawi in a U.S. airstrike in Iraq. The most recent red X cover issue of ''Time'' was published on May 2, 2011, after the death of Osama bin Laden. The next red X cover issue of ''Time'' will feature a red X scrawled over the year 2020 and the declaration “the worst year ever”.

Cover logo replaced by "Vote" logo

The November 2, 2020, issue of the U.S. edition of the magazine was the first time that the cover logo "TIME" was not used. The cover of that issue used the word "VOTE" as a replacement logo, along with artwork by Shepard Fairey of a voter wearing a pandemic face mask, accompanied by information on how to vote. The magazine's Editor-in-Chief and CEO Edward Felsenthal explained this decision for a one-time cover logo change as a "rare moment, one that will separate history into before and after for generations".

''Time for Kids''

''Time for Kids'' is a division magazine of ''Time'' that is especially published for children and is mainly distributed in classrooms. ''TFK'' contains some national news, a "Cartoon of the Week", and a variety of articles concerning popular culture. An annual issue concerning the environment is distributed near the end of the U.S. school term. The publication rarely exceeds ten pages front and back.

Time LightBox

Time LightBox is a photography blog created and curated by the magazine's photo department that was launched in 2011. In 2011, ''Life'' picked LightBox for its Photo Blog Awards.


Richard Stengel was the managing editor from May 2006 to October 2013, when he joined the U.S. State Department. Nancy Gibbs was the managing editor from September 2013 until September 2017. She was succeeded by Edward Felsenthal, who had been ''Time'''s digital editor.


* Briton Hadden (1923–1929) * Henry Luce (1929–1949) * T. S. Matthews (1949–1953) * Roy Alexander (1960–1966)

Managing editors

Notable contributors

* Aravind Adiga, ''Time'' correspondent for three years, winner of the 2008 Man Booker Prize for fiction * James Agee, book and movie editor for ''Time'' * Curt Anderson, Member of the Maryland House of Delegates * Ann Blackman, deputy news chief in Washington * Ian Bremmer, current Editor-at-Large * Margaret Carlson, the first female columnist for ''Time'' * Robert Cantwell, writer, editor 1936—1941 * Whittaker Chambers, writer, senior editor 1939—1948 * Richard Corliss, film critic for the magazine since 1980 * Brad Darrach, film critic * Nigel Dennis, drama critic * John Gregory Dunne, reporter; later author and screenwriter * Peter Economy, author and editor * Alexander Eliot, art editor from 1945 to 1961, author of 18 books on art, mythology, and history, including ''Three Hundred Years of American Painting'', published by Time-Life Books * John T. Elson, religion editor who wrote famous 1966 "Is God Dead?" cover story * Dean E. Fischer, reporter and editor, 1964–81 * Nancy Gibbs, essayist and editor-at-large; has written more than 100 ''Time'' cover stories * Lev Grossman, wrote primarily about books and technology for the magazine * Deena Guzder, a human rights journalist and author * Wilder Hobson, reporter in 1930s and '40s * Robert Hughes, ''Times long-tenured art critic * Pico Iyer, essayist and novelist, essayist for ''Time'' since 1986 * Alvin M. Josephy Jr., photo editor 1952–60; also a historian and Hollywood screenwriter * Weldon Kees, critic * Joe Klein, author (''Primary Colors'') and a ''Time'' columnist who wrote the "In the Arena" column * Louis Kronenberger, drama critic 1938–1961 * Andre Laguerre, Paris bureau chief 1948–1956, London bureau chief 1951–1956, also wrote about sports for ''Time''; later longtime managing editor of ''Sports Illustrated'' * Nathaniel Lande, author, filmmaker, and former creative director of ''Time'' * Will Lang Jr. ''1936–1968'', Time Life International * Marshall Loeb, writer and editor from 1956 through 1980 * John Moody, Vatican and Rome correspondent 1986 through 1996 * Jim Murray, West Coast correspondent 1948–1955 * Lance Morrow, backpage essayist from 1976 through 2000 * Roger Rosenblatt, essayist from 1979 until 2006 * Richard Schickel, film critic from 1965 through 2010 * Hugh Sidey, political reporter and columnist, beginning in 1957 * Donald L. Barlett and James B. Steele, investigative reporters who won two National Magazine Awards while at ''Time'' * Joel Stein, columnist who wrote the ''Joel 100'' just after ''Time ''Magazine's Most Influential issue in 2006 * Calvin Trillin, food writer, was a reporter for ''Time'' from 1960 to 1963 * David Von Drehle, current Editor-at-Large * Lasantha Wickrematunge, journalist * Robert Wright, contributing editor * Fareed Zakaria, current Editor-at-Large

Snapshot: 1940 editorial staff

In 1940, William Saroyan lists the full ''Time'' editorial department in the play, ''Love's Old Sweet Song''. This 1940 snapshot includes: * Editor: Henry R. Luce * Managing Editors: Manfred Gottfried, Frank Norris, T.S. Matthews * Associate Editors: Carlton J. Balliett Jr., Robert Cantwell, Laird S. Goldsborough, David W. Hulburd Jr., John Stuart Martin, Fanny Saul, Walter Stockly, Dana Tasker, Charles Weretenbaker * Contributing Editors: Roy Alexander, John F. Allen, Robert W. Boyd Jr., Roger Butterfield, Whittaker Chambers, James G. Crowley, Robert Fitzgerald, Calvin Fixx, Walter Graebner, John Hersey, Sidney L. James, Eliot Janeway, Pearl Kroll, Louis Kronenberger, Thomas K. Krug, John T. McManus, Sherry Mangan, Peter Matthews, Robert Neville, Emeline Nollen, Duncan Norton-Taylor, Sidney A. Olson, John Osborne, Content Peckham, Green Peyton, Williston C. Rich Jr., Winthrop Sargeant, Robert Sherrod, Lois Stover, Leon Svirsky, Felice Swados, Samuel G. Welles Jr., Warren Wilhelm, and Alfred Wright Jr. * Editorial Assistants: Ellen May Ach, Sheila Baker, Sonia Bigman, Elizabeth Budelrnan, Maria de Blasio, Hannah Durand, Jean Ford, Dorothy Gorrell, Helen Gwynn, Edith Hind, Lois Holsworth, Diana Jackson, Mary V. Johnson, Alice Lent, Kathrine Lowe, Carolyn Marx, Helen McCreery, Gertrude McCullough, Mary Louise Mickey, Anna North, Mary Palmer, Tabitha Petran, Elizabeth Sacartoff, Frances Stevenson, Helen Vind, Eleanor Welch, and Mary Welles.

Competitors (US)

Other major American news magazines: * ''The Atlantic'' (1857) * ''Bloomberg Businessweek'' (1929) * ''Mother Jones'' (1976) * ''The Nation'' (1865) * ''National Review'' (1955) * ''The New Republic'' (1914) * ''The New Yorker'' (1925) * ''Newsmax'' (1998) * ''Newsweek'' (1933) * ''U.S. News & World Report'' (1923) * ''The Weekly Standard'' (1925–2018) * ''WORLD'' (1986)

See also

* Heroes of the Environment * Lists of covers of ''Time'' magazine * "The Thriving Cult of Greed and Power", 1991 article about Scientology, by Richard Behar, which received the Gerald Loeb Award



* * * * * * * * * *

External links

* – official site
magazine vault – archive of magazines and covers from 1923 through present

articles by Whittaker Chambers 1939–1948 – ''Time'' on the Hiss Case, 1948–1953
Archived Time Magazines
on the Internet Archive
''TimeLine'': 4535 Time Magazine Covers, 1923-2009
by Lev Manovich and Jeremy Douglass. A 2009 Cultural Analytics Lab project. * * {{Authority control Category:News magazines published in the United States Category:Biweekly magazines published in the United States Category:English-language magazines Category:Magazines established in 1923 Category:Magazines formerly owned by Meredith Corporation Category:Magazines published in New York City Category:1923 establishments in New York (state) Category:Weekly news magazines